We maakten ook kennis met 7 nieuwe vriendjes die doorgeschoven zijn uit de peuterklas : Noor, Yasir, Ibtisaam, Amina, Sengül, Zeynep Busra en Loulya. Net voor de kerstvakantie was er ook al een nieuwe kleuter in ons klasje, Hanna. Die is nu enkele weken afwezig, maar zou begin februari terug bij ons naar school komen. Dan zijn we met 25 kleuters in onze klas !
Tijdens dit thema stonden 2 doelen centraal.
Enerzijds kleinmotorische bewegingen oefenen (o.a. oefenen op knopen, velcro en ritsen openen/sluiten, parels en knopen rijgen, werken met een pincet, experimenteren met allerlei sloten en sluitingen, grote ringen en buisjes rijgen op staven, knikkers bewegen doorheen een parcours,...
Tijdens onze activiteit onderzoekend leren hebben we de kleeftechniek geoefend. De kinderen mochten echt zelf op zoek gaan hoe we onze gekleurde papiertjes op ons blad konden leggen en ze daar konden vast maken.
De tweede uitdaging was het aanbrengen van het kiesbord. Daarbij leren we onze kindjes kijken of een hoek open (groen) of gesloten (rood) is en leren we tellen met hoeveel kinderen we in een bepaalde hoek mogen spelen. We werken daarvoor met foto's. Elke kleuter krijgt bij de start van de keuzeactiviteit zijn foto, kiest dan voor een bepaalde hoek en hang daar zijn foto omhoog. Als op elk plaatsje een foto hangt, is de hoek vol en moeten de kinderen op zoek naar een andere speelplek. Dat is soms een beetje wennen en leren toegeven. Maar het lukt al aardig !! Als kinderen een andere speelplek kiezen, nemen ze hun foto mee naar daar. Dat is voor sommigen nog moeilijk. Bij het opruimmoment worden alle foto's verzameld op het fotobord zodat we kunnen nagaan of er geen foto's zoek zijn.
Ik kan zeggen dat alle kindjes een dikke duim verdienen voor hun inzet !